بازار تبریز آنلاین - متقاضیان شرکت در این طرح از امروز سهشنبه (۲۴ مهرماه) به مدت هفت روز فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، گام اول خرید خودرو وارداتی را بردارند.
در اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام شد" کلیه افراد واجد شرایط در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروسواری (مصوبه جلسه 543 شورای رقابت) میرساند، به منظور حضور در طرح عرضه عمومی جدید سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی از تاریخ سه شنبه 24 /07 /1403 تا ساعت 12:00 روز دوشنبه 30 /07 /1403 میبایست یکی از حسابهای خود را فقط نزد شعب بانکهای واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ پنج میلیارد ریال مسدود نمایند.
در حال حاضر خودرو وارداتی CS35 شرکت سایپا قابل عرضه در روز سه شنبه 24 /07 /1403 هستند و درصورتی که محصولات دیگر شامل شرایط گردید به لیست خودروهای قابل عرضه اضافه میگردد.
هرچند طبق اعلام سامانه «در صورتی که محصولات دیگری مشمول شرایط [عرضه] شوند، به لیست خودروهای قابل عرضه اضافه خواهند شد» اما پرسش اینجاست که چه تضمینی وجود دارد خودروهای دیگری در سامانه عرضه شوند؟ برخی معتقدند یکی از اهداف سیاستگذار از برگزاری دور سوم فروش خودروهای وارداتی، علاوه بر عرضه خودروی مازاد، جمعآوری بخشی از نقدینگی سرگردان به واسطه بلوکه کردن ۵۰۰میلیون تومان در حسابهای وکالتی است. اگر این فرضیه درست باشد، به نظر میرسد اولا باید خودروهای بیشتری - غیرچینی - در سامانه عرضه شود و ثانیا ثبتنام، پس از ۳۰مهر (پایان مهلت وکالتی کردن حساب) نیز برای مدتی ادامه یابد.
در گذشته نیز سیاستگذار از ابزار ثبتنام خودرو (چه داخلی، چه وارداتی) برای جمعآوری بخشی از نقدینگی سرگردان استفاده کرد که نمونه بارز آن، اسفند ۱۴۰۱ بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که این بار از این ابزار برای جمعآوری بخشی از نقدینگی جامعه استفاده شود. البته باید منتظر ماند و دید آیا شهروندان به وعده غیرقطعی عرضه خودروهایی غیر از خودروی چینی فعلی، در سامانه اعتماد خواهند کرد؟ اگر این اعتماد ایجاد نشود، بسیار بعید است تقاضای چندانی برای دور جدید فروش وارداتیها که فقط یک مدل خودروی چینی مهمان آن است، شکل بگیرد. اما برگزاری دور سوم فروش خودروهای وارداتی، این پرسش را ایجاد کرده که چرا وقتی تعهدات ناشی از مراحل قبلی فروش اجرایی نشده، بناست تعهداتی دیگر ایجاد شود؟
با فاکتور گرفتن از موضوع جمعآوری نقدینگی سرگردان، به نظر میرسد افزایش سرعت واردات خودرو در نیمه نخست امسال و کمک به تنظیم بازار نیز دلایل خودرویی سیاستگذار برای برگزاری دور سوم فروش وارداتیهاست. به عبارت بهتر، با توجه به واردات بیش از ۳۳هزار دستگاه خودرو به کشور (به اندازه ثبتنامیهای دور نخست) خیال سیاستگذار از انجام تعهدات مربوطه راحت شده و اقدام به برگزاری دور جدید کرده است. از طرفی، در صورت استقبال از دور جدید، به اندازه تعداد ثبتنامکنندگان، از میزان تقاضا در بازار کاسته میشود و این موضوع میتواند به کنترل منحنی قیمت در بازار خودرو کمک کند./ دنیای اقتصاد